Als grafisch ontwerper vind ik het erg belangrijk dat ik zoveel mogelijk zelf creëer. Ik heb een passie voor maken en doen, hoe gek het idee ook is ik wil het realiseren. In mijn ontwerpproces ben ik erg gericht op het ontwerpproces en alle stappen die hierbij komen kijken. Vaak ben ik zo gefocust op het proces dat ik weinig aandacht besteed aan het eind project. Soms ben ik erg impulsief wat mij helpt om te kunnen blijven produceren. Binnen een project doe ik alles zelf, van texturen tot lettertypes. Mijn analoge manier van werken helpt mij om mijn energie te kunnen uiten en alles wat in mijn hoofd zit visueel te maken. Mijn proces binnen een project is vaak visueel de research die ik doe bestaat niet alleen uit lezen schrijven maar voor doen en ontdekken.
Mijn projecten begin ik vaak vanuit mijn eigen fascinaties, dingen die mij op dat moment bezighouden. Ik zou mezelf beschrijven al experimentele en diverse ontwerper. Dit omdat ik altijd bezig ben met het leren van nieuwe technieken en mogelijkheden binnen grafisch ontwerp. Van expressionistische schilderijen tot video’s bewerken met After effects niks is te gek. Binnen al mijn projecten maak ik gebruik van verschillende tools, dit kan van analoge schetsen tot 3D experimenten in programma’s zoals Cinema 4D en 3DCoat. Iets wat in mijn werk veel terugkomt is typografie. In mijn tijd op de academie ben ik typografie erg gaan waarderen, waar ik dit nog niet toepas in mijn projecten experimenteer ik veel met typografie in mijn vrije tijd. In het afgelopen jaar heb ik een Instagram aangemaakt waar ik al mijn experimenten op toon, ik vind deze manier van werken erg fijn omdat ik zo mijn werk de wereld in kan krijgen en kan laten zien wat voor projecten ik leuk vind om aan te werken.
In het begin dacht ik dat digital craft vooral ging over het maken van machines en werken met arduino, maar tijdens de lessen kwam ik er al snel achter dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn Daarom heb ik Digital craft gekozen, omdat er zo ontzettend veel mogelijk is binnen deze practice. Het laat mij kijken en denken in de toekomst, het laat mij mogelijkheden zien en het opent mijn ogen. Binnen digital craft heb ik het idee dat ik mijn fascinaties kan gebruiken om tot creatieve en uitdagende projecten te komen, juist omdat er geen beperkingen zijn. Mijn goal is om de grenzen van grafisch ontwerp op te zoeken. Voor mijn project “Random Poster Generator” heb ik een negatieve kant opgezocht binnen grafisch ontwerp, een kant die niet per se gewaardeerd wordt deze dagen. Tegenwoordig wordt het ons namelijk wel heel makkelijk gemaakt met alle online generators waarin wij in een paar stappen makkelijk en gratis logo’s of visitekaartjes kunnen maken zonder dat er ook maar een grafisch ontwerper aan te pas komt. Wat zegt dat over ons vak? Hoe waardevol is het nog om een grafisch ontwerper te zijn als het zo makkelijk is. Iets wat ik graag wil onderzoeken binnen digital craft is hoe ik een grafisch ontwerper weer relevant kan maken in een toekomst waar automatisering een grote rol speelt en een groot deel van de uitkomsten gegenereerd worden door computers. Is er een manier dat ik deze tools kan gebruiken om er weer een analoge draai aan te geven? Normaal maak ik van het analoge iets digitaal, maar wat als ik nu eens andersom kan werken en het digitale kan gebruiken om iets analoogs kan maken.
Letterzetten, zeefdrukken, linoleum snijden en drukken. Imperfecties. Handwerk. De geur van inkt. Vieze handen. Iets wel tien keer opnieuw doen. Dit zijn dingen die mij erg fascineren binnen grafisch ontwerp en zijn de reden waarom ik hier in eerste instantie voor gekozen heb. Waar ontwerpers vroegen wekenlang zaten te knippen en te plakken voor een magazine cover, is het nu een kwestie van de computer aanzetten en illustrator openen en binnen een paar uur kan het ontwerp klaar zijn. In mijn onderzoek kwam ik Jasper Goossensen1 tegen. Tijdens zijn afstuderen deed hij onderzoek naar het ‘zeefdrukken van licht’ dit deed hij door een Electro luminescent oppervlakte aan te brengen doormiddel van zeefdrukken Elektroluminescentie is een type licht dat ontstaat doordat een fosfor licht geeft door een elektrisch veld of stroom. Doorgaans heeft het een gelaagde structuur, opgebouwd uit een onderste elektrode, een diëlektrische laag, een fosfor en een bovenste elektrode. Deze lagen kunnen worden gezeefdrukt. Het resultaat is een oppervlak dat licht geeft. Dit project beschikt misschien niet over de nieuwste technologieën, maar laat wel zien hoe je technologie kan combineren met een analoge manier van werken.
Als ontwerper sta ik nu tussen analoog en digitaal in. Nieuwe technologieën maken het makkelijker en geven ons meer mogelijkheden binnen grafisch ontwerp, maar daarnaast kunnen ze onze creativiteit limiteren. Waar ik eerst bang was om nieuwe technologie te gebruiken, en mijzelf vaak vasthield aan oude vertrouwde technieken wil ik in de toekomst de nieuwe technologie gebruiken en toepassen in mijn experimentele werkwijze waarmee ik werk. In mijn project “Random Poster Generator” hield ik mij al bezig met de toekomst van grafisch ontwerp, maar in nieuwe projecten wil ik mijzelf hier nog meer uit uitdagen en het naar een hoger niveau brengen. Ik wil leren hoe ik technologie kan gebruiken op een analoge manier, ik wil nieuwe technologieën eigen maken en het gebruiken op een manier waar het misschien niet voor bedoeld is. Door me meer te verdiepen in nieuwe technologieën kan ik kijken hoe ik deze op mijn eigen analoge werkwijze kan toepassen en dit kan zorgen voor hele interessante uitkomsten. In de toekomst wil ik hier daarom zeker mee aan de slag en is dit een van mijn goals die ik graag de komende tijd wil uitvinden.